Algemene vragen
Wat is registratie?
Antwoord: Om een lessenreeks, voorstelling, tentoonstelling, speelplein…te boeken, moet je je eerst registreren. De registratie kan je doen via de knop "registreer via eID" (als je over een eID-lezer beschikt) ofwel via de knop "registreer zonder eID".
De registratie verloopt in verschillende stappen:
- Stap 1: Maak een account aan. Let op, geef hiervoor de gegevens van de ouder op.
- Stap 2: Na het doorlopen van de registratieprocedure ontvang je een activatiemail op je emailadres. Je kan je account activeren door op de link in de mail te klikken.
- Stap 3: Vervolgens kan je inloggen op je account en jouw gezinsleden toevoegen
Om de registratie vlot te doorlopen hou je best je eigen rijksregisternummer en dat van de kinderen bij de hand. Je kan dit terugvinden op de identiteitskaart, de ISI+-kaart of de klevertjes van de mutualiteit.
Opgelet: diegene die de account aanmaakt, ontvangt alle briefwisseling (vb. bevestiging van betaling, bevestiging van inschrijving, fiscale attesten, facturen, enz.); deze worden niet naar derden verstuurd en kunnen niet op naam van iemand anders opgemaakt worden.
Eerste keer aanmelden?
Antwoord: Als je niet aangemeld bent, dan kan je het hele vakantieaanbod bekijken, maar kan je niets boeken.
Wil je een lessenreeks, workshop of informatiebijeenkomst boeken, dan moet je eerst aanmelden met jouw gebruikersnaam en paswoord, zoals je die in jouw account hebt ingegeven.
Heb je nog geen account? Volg de stappen bij de vraag "Wat is registratie?"
Nadat je geregistreerd bent, krijg je een mail met een activatielink.
Als je op de link in de mail klikt, kan je daarna de gegevens van je kinderen inbrengen. Je kan ook jouw paswoord instellen waarmee je kan aanmelden.Hoe registreer je je online voor deze webshop?
Antwoord: Om je te registreren voor de VGC webshop moet je een aantal stappen volgen. Dit instructiefilmpje zet je op weg. Er is ook een Franstalige versie.
Hoe een goed wachtwoord kiezen?
Antwoord: Wachtwoorden dienen om uw gegevens te beveiligen. Neem daarom een combinatie van cijfers en letters.
Bij het kiezen van een paswoord, hierbij een aantal gouden tips voor een goed wachtwoord:- Het wachtwoord is minimaal 6 karakters
- Het wachtwoord bestaat uit een mix van letters en cijfers of andere karakters. Minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer is noodzakelijk.
- Gebruik hetzelfde karakter geen 3 maal of meer na elkaar.
- Het wachtwoord bevat geen vanzelfsprekende opeenvolgingen van meer dan 6 karakters. Bvb. opeenvlolgende toetsen van een toetsenbord (azertyuiop) of opeenvlolgende cijfers (2345678)
- Neem nooit een eenvoudige combinatie (geboortedatum, huwelijksverjaardag, ...)
- Uw wachtwoord is persoonlijk, geef het dan ook aan niemand door en noteer het nergens op papier
Kan ik mijn wachtwoord meermaals veranderen ?
Antwoord: Ja, dat kan.
Hoe verander ik mijn persoonlijke gegevens of instellingen?
Antwoord: Als je ingelogd bent, klik je in het menu rechts op het scherm op “mijn contactgegevens”, “mijn gezin” of “mijn logingegevens”.
Tarieven & kortingen
Antwoord: Voor betalende activiteiten is er een basistarief.
Er is een korting voor:- meerdere deelnemers uit hetzelfde gezin:
- Als één van de kinderen op een wachtlijst belandt geniet je toch van de korting van de gezamelijke aankoop
- deelnemers die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming of een MIA-Paspartoe
- de kortingen kunnen niet gecumuleerd worden.
Tussenkomst door derden
Antwoord: De vakantiewerking is niet enkel fiscaal aftrekbaar. Heel wat ziekenfondsen en werkgevers doen ook een tegemoetkoming voor sportkampen, kinderopvang of speelpleinwerkingen. Als je ziekenfonds voorziet in een tegemoetkoming voor jeugdactiviteiten of sport, vraag je bij hen een formulier en laat je het door de betrokken dienst invullen. + Termijn bepalen: binnen de 3 maand na start van de activiteit
Kan ik een fiscaal attest krijgen?
Antwoord: De VGC bezorgt u automatisch een fiscaal attest voor elk kind dat geldig ingeschreven werd. U krijgt dit attest in het voorjaar dat volgt op het jaar waarin uw kind deelnam aan een activiteit.
- Voor kinderen jonger dan 12 jaar krijg je een fiscaal attest. Kosten voor opvang voor kinderen tot 12 jaar kan je in je belastingen inbrengen. Opgelet: op het fiscale attest staan enkel effectief betaalde bedragen vermeld. Terugbetaalde bedragen, boetes of openstaande facturen staan hier niet op vermeld.
- Kinderen tot 18 jaar met een handicap krijgen ook een fiscaal attest.
Inschrijven & betalen
Kan ik inschrijven voor andere kinderen dan mijn eigen kinderen?
Antwoord: Nee, alle briefwisseling, zoals fiscaal attest en facturen, is persoonlijk en gekoppeld aan de account die je aanmaakt bij de registratie. Als je andere kinderen inschrijft onder jouw account zal je dus een foutief fiscaal attest of een foutieve factuur krijgen. De factuur blijft ook gekoppeld aan jouw account en jij bent verantwoordelijk voor de betaling.
Volzet, kan ik me op een wachtlijst inschrijven?
Antwoord: Wanneer activiteiten volzet zijn, kan je er voor kiezen om je op de wachtlijst in te schrijven. De dienst contacteert je dan wanneer een plaats vrijkomt en bezorgt je een verzoek tot betaling.
Betalingsvoorwaarden
Antwoord: Inschrijven = betalen. Online inschrijven betekent onmiddellijk betalen. Betalen kan met uw bankkaart (bancontact), Visa en Mastercard. Voor andere vragen in verband met betaling en terugbetaling (annulatie) neemt u rechtstreeks contact op met de specifieke diensten. De contactgegevens staan onderaan deze pagina.
De bestelling van tickets is bindend, er is geen herroepingsrecht.
Overeenkomstig Art. VI.53 van het boek VI van het Wetboek van economisch recht is er geen herroepingsrecht omdat de aangeboden diensten vallen onder vrijetijdsevenementen. Elke bestelling van tickets is bindend zodra de VGC de bestelling bevestigt, en de koper verplicht om de bestelde tickets te aanvaarden en te betalen.Waarom kan ik mijn kind niet selecteren voor een specifieke activiteit?
Antwoord: Leeftijdsinterval is niet correct.
Werking activiteiten
Specifieke richtlijnen
Antwoord: Bekijk de specifieke richtlijnen:
Contacteren
Hoe kan ik het gemeenschapscentrum bereiken?
Antwoord: Voor meer info over de activiteiten neem je best contact op met het organiserende gemeenschapscentra.
Op www.n22.be de website van het netwerk van de 22 gemeenschapscentra vind je alle contactadressen terug.
Contacteren
Antwoord: Je kan ons bereiken per telefoon of per mail.
De contactgegevens van de specifieke diensten zijn onderaan deze pagina, in de donkere balk, opgenomen.